Sejr til Johnny Vejlebo ved Classic Race Aarhus

Den roskildensiske racerkører løb med sejren blandt Trofeo-kørerne i TCR Denmark, da feltet gæstede det aarhusianske byløb.

Mange racerkørere bryder sig ikke om at køre byløb, hvor store afkørselszoner er afløst af betonklodser – men for Johnny Vejlebo kan det næsten ikke blive bedre. På trods af aldrig at have været på banen før fik han også hurtigt fundet farten.

– Træningen fik jeg brugt til at finde vejen rundt på banen og lære svingene lidt at kende, og så gjaldt det mest om bare at bygge fart på, forklarer Johnny Vejlebo, der i tidtagningen var fjerdehurtigste kører i Trofeo-klassen for kørere over 40 år.

Allerede i det første heat kunne han noteres for en andenplads i Trofeo-feltet, så farten var absolut til stede. Og da resultatet gentog sig i andet heat, var udgangspunktet lagt til en stærk finale.

Finaleløbet var til gengæld kaotisk fra første færd. Et massivt startuheld forårsagede et rødt flag og genstart efter en grundig oprydning. For Johnny Vejlebo betød den gode startplacering, at han kunne opleve det hele fra absolut forreste række:

– Da det hele går løs, får jeg Jan Magnussens bil ned over forenden på min bil, og der troede jeg egentlig at løbet var kørt for mig. Men så skubbede officials mig lidt tilbage og signalerede at jeg skulle køre, så det gjorde jeg, fortæller Johnny Vejlebo, som set i bakspejlet måske ville være stoppet uanset.

– Havde jeg set bilen udefra, ville jeg nok ikke have fortsat. Hele kanten på venstre forfælg mangler, og der er en stor bule i dækket. Jeg måtte køre med rattet klokken fem minutter over fem, når jeg kørte ned ad langsiderne. Bilen hoppede og dansede så meget, at jeg var nødt til at pumpe bremsepedalen for at kunne bremse, så det var måske lige spændende nok.

Ikke desto mindre fik Johnny Vejlebo en god start, da løbet blev genstartet, og han fik kørt et hul ud til sine konkurrenter. Efter et kvarters slåskamp med bilen kunne han køre over målstregen som vinder i Trofeo-klassen.

Efter det obligatoriske champagnebad på præmiepodiet kunne Johnny Vejlebo også erklære sig for fan af byløbene:

– Jeg elsker at køre bybaner, hvor bilen hopper og danser og jeg skal arbejde med den konstant. Det er som om, jeg bliver rystet bedre fast i sædet her, end når vi kører rundt på de almindelige racerbaner – og så er der bare benhård konsekvens et sted som her. Det er lidt som boksning; hvis ikke du holder dine parader oppe, bliver du knockoutet, og her er konsekvensen bare at ramme en betonklods.

Om to uger køres næstsidste afdeling af mesterskabet på FDM Jyllandsringen.

Vejlebo Motorsport

Sejr til Johnny Vejlebo ved Classic Race Aarhus

Den roskildensiske racerkører løb med sejren blandt Trofeo-kørerne i TCR Denmark, da feltet gæstede det aarhusianske byløb.

Mange racerkørere bryder sig ikke om at køre byløb, hvor store afkørselszoner er afløst af betonklodser – men for Johnny Vejlebo kan det næsten ikke blive bedre. På trods af aldrig at have været på banen før fik han også hurtigt fundet farten.

– Træningen fik jeg brugt til at finde vejen rundt på banen og lære svingene lidt at kende, og så gjaldt det mest om bare at bygge fart på, forklarer Johnny Vejlebo, der i tidtagningen var fjerdehurtigste kører i Trofeo-klassen for kørere over 40 år.

Allerede i det første heat kunne han noteres for en andenplads i Trofeo-feltet, så farten var absolut til stede. Og da resultatet gentog sig i andet heat, var udgangspunktet lagt til en stærk finale.

Finaleløbet var til gengæld kaotisk fra første færd. Et massivt startuheld forårsagede et rødt flag og genstart efter en grundig oprydning. For Johnny Vejlebo betød den gode startplacering, at han kunne opleve det hele fra absolut forreste række:

– Da det hele går løs, får jeg Jan Magnussens bil ned over forenden på min bil, og der troede jeg egentlig at løbet var kørt for mig. Men så skubbede officials mig lidt tilbage og signalerede at jeg skulle køre, så det gjorde jeg, fortæller Johnny Vejlebo, som set i bakspejlet måske ville være stoppet uanset.

– Havde jeg set bilen udefra, ville jeg nok ikke have fortsat. Hele kanten på venstre forfælg mangler, og der er en stor bule i dækket. Jeg måtte køre med rattet klokken fem minutter over fem, når jeg kørte ned ad langsiderne. Bilen hoppede og dansede så meget, at jeg var nødt til at pumpe bremsepedalen for at kunne bremse, så det var måske lige spændende nok.

Ikke desto mindre fik Johnny Vejlebo en god start, da løbet blev genstartet, og han fik kørt et hul ud til sine konkurrenter. Efter et kvarters slåskamp med bilen kunne han køre over målstregen som vinder i Trofeo-klassen.

Efter det obligatoriske champagnebad på præmiepodiet kunne Johnny Vejlebo også erklære sig for fan af byløbene:

– Jeg elsker at køre bybaner, hvor bilen hopper og danser og jeg skal arbejde med den konstant. Det er som om, jeg bliver rystet bedre fast i sædet her, end når vi kører rundt på de almindelige racerbaner – og så er der bare benhård konsekvens et sted som her. Det er lidt som boksning; hvis ikke du holder dine parader oppe, bliver du knockoutet, og her er konsekvensen bare at ramme en betonklods.

Om to uger køres næstsidste afdeling af mesterskabet på FDM Jyllandsringen.

Vejlebo Motorsport